Tele2 verhevigt de strijd op de telefoniemarkt
Tele2 rolt het eigen 4G-netwerk versneld uit en heeft sinds kort 70% dekking binnen Nederland. Tele2 probeert met deze stap de achterstand op Vodafone en KPN in te lopen en kwalitatief gelijkwaardige abonnementen aan te bieden. Vodafone en KPN bieden al geruime tijd een volledige dekking in Nederland voor 4G. Met deze stap neemt Tele2 een voorsprong op concurrent T-Mobile.
In navolging van concurrenten Vodafone en KPN heeft Tele2 de afgelopen tijd flinke stappen gezet bij het aanleggen van zijn eigen 4G-netwerk. In plaats van een gefaseerde uitrolling van het netwerk per regio is besloten om, wegens de positieve ervaringen in de Randstad, de al geplaatste masten van het netwerk allemaal te activeren.
Het gevolg van de snelle uitrolling van het netwerk is dat het nog niet op alle fronten optimaal functioneert. Zo is bijvoorbeeld de dekking binnenshuis nog niet wat het moet zijn. Rede daarvoor is dat het 4G-netwerk op dit moment alleen op een lage frequentieband van 800 MHz opereert. Met de licentie voor de frequentieband van 2600 MHz wil Tele2 ook volledige dekking op drukke locaties en binnenshuis kunnen bieden. Aan het eind van het jaar wil Tele2 volledige landelijke dekking kunnen bieden.
Abonnementen worden vanzelf overgezet
Abonnementshouders met een 4G-toestel worden volgens Tele2 stapsgewijs overgezet naar het nieuwe netwerk. Tele2 streeft ernaar om alle klanten eind juni te hebben overgezet. Dit betekent ook dat alle klanten dan een nieuwe 4G-simkaart opgestuurd krijgen. Tele2 gaat voorzichtig te werk en wil de drukte op het netwerk langzaam opvoeren. Dit betekent dat pas na de migratie van de oude klanten Tele2 ook nieuwe abonnementen met 4G aan gaat bieden, zodat ook nieuwe klanten gebruik kunnen maken van het 4G-netwerk.
Dit is voor het eerst datTele2 een geheel eigen netwerk opzet. Voor het 2G en 3G netwerk maakt Tele2 gebruik van het netwerk van T-Mobile. De overeenkomst tussen beiden partijen is bij een groeiend aantal klanten en toenemend gebruik van mobiel internet nadelig voor Tele2. Volgens het Financieel Dagblad is dat ook de belangrijkste rede voor de verliezen waarmee de mobiele tak van het bedrijf kampt. Het betreft een bruto verlies van 106 miljoen Zweedse Kroon, omgerekend zo’n 11 miljoen euro.
Tele2 slachtoffer van eigen succes
Tele2 lijkt daarmee, tijdelijk, slachtoffer te zijn van zijn eigen succes. Het merendeel van het verkeer loopt nu namelijk nog via het netwerk van T-Mobile. De snelle groei van het aantal klanten en toenemende gebruik van mobiele data betekent dat Tele2 meer moet betalen aan T-Mobile. Ook de investeringen die zijn gedaan in het opzetten van het eigen 4G-netwerk dragen bij aan het operationele verlies. Naar eigen zeggen heeft Tele2 de klantengroei voorlopig afgeremd. De werving van nieuwe klanten richt zich in de toekomst op het eigen netwerk met 4G- abonnementen. Tele2 heeft als voordeel dat het de enige van telecomaanbieder in Nederland is die enkel en alleen over een 4G-netwerk beschikt. De andere aanbieders hebben ook nog 2G en 3G netwerken. Tele2 geeft kan met een eigen netwerk beter op prijs concurreren. De onderhoudskosten worden voor het bedrijf lager.
In navolging van het nieuws van Tele2 heeft T-Mobile aangekondigd om in oktober volledige 4G-dekking te kunnen bieden in Nederland. In eerste instantie richtte T-Mobile zich op eind 2015. In tegenstelling tot de concurrentie heeft T-Mobile ervoor gekozen om zijn volledige netwerk in Nederland te vervangen. Het bedrijf heeft alle oude 2G en 3G masten zijn vervangen door geheel nieuwe masten die zowel 2G, 3G en 4G ondersteunen. Vodafone en KPN hebben ervoor gekozen om alleen hun netwerk uit te breiden. Uiteindelijk zou de strategie van T-Mobile moeten resulteren in een hogere capaciteit, beschikbaarheid en snelheid van het T-Mobile netwerk. De strategieën van Tele2 en T-Mobile kunnen voor de nodige opschudding zorgen op de telecommarkt. Goed nieuws voor de consument: waarschijnlijk leidt dit tot voordeligere abonnementen.
Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.
Doe al een paar jaar mee nooit een prijs gewonnen
ik gebruik mijn vaste telefoonaansluiting nooit
Op sluwe wijze wil het LC dat ik een heel jaar abonnementsgeld betaal. Terwijl ik het amper lees. Waardeloos!
Ze reageren vlot op emails maar werken niet mee mee.
Ik vind dit niet bij de Leeuwarder Courant passen.
Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.