Stream On! Gaat Apple de concurrentie aan met Spotify?
Apple betreedt met een geheel vernieuwde versie van het onlangs overgenomen Beats Music de muziekstreaming markt. De dienst wordt komende zomer gelanceerd. Volgens Bloomberg komen er twee abonnementen: een abonnement van $9,99 en een gezinsabonnement van $14,99 per maand. Er komt geen gratis versie met advertenties zoals bij Spotify.
Beats Music
Apple betaalde vorig jaar drie miljard dollar voor Beats Electronics, bekend vanwege de succesvolle hoofdtelefoons. Volgens Apple directeur Tim Cook was de muziekstreamingdienst een belangrijke reden voor de overname. De nieuwe muziekdienst, waarvan de naam nog niet bekend is, valt waarschijnlijk samen met de lancering van de iOS 8.4 upgrade in juni.
De dienst wordt volledig geïntegreerd in de Music App van iOS 8.4. De Music App heeft daarom, met hulp van Trent Reznor, frontman van band Nine Inch Nails en als creatief brein nauw betrokken bij Beats Music, een complete make-over gekregen. Met als resultaat een volledig nieuwe interface en meer opties voor personalisering.
Hevige concurrentie
Apple zal te maken krijgen met stevige concurrentie. Met 15 miljoen betalende leden en 45 miljoen leden die van de gratis dienst gebruik maken is Spotify de onbetwiste marktleider. Ook diensten als het door Jay Z opgezette Tidal en YouTube Music Key timmeren flink aan de weg. Apple wilde zich daarom onderscheiden met een lagere abonnementsprijs van $7,99 per maand. Dit lukte echter niet in de onderhandelingen met de platenmaatschappijen.
Zoals gezegd komt er geen gratis versie. Apple vindt dat het ‘freemium model’ waarbij de inkomsten uit advertenties komen, te weinig oplevert ten opzichte van betaalde abonnementen. Voor elke betalende abonnee zou Apple drie ‘freemium’ abonnees moeten krijgen om aan dezelfde opbrengsten te komen. De lagere inkomsten uit ‘freemium’-modellen verklaren dan ook de terughoudendheid van de platenmaatschappijen. Ook grote artiesten zijn niet altijd even enthousiast over het gratis streamen van hun muziek. Taylor Swift haalde recent nog al haar muziek van Spotify.
Strategie voor succes
Apple’s belangrijkste strategie om gebruikers te binden is het bieden van exclusieve content van grote artiesten. Daarvoor is het bedrijf in onderhandeling met een groot aantal artiesten, waaronder Taylor Swift en Kanye West. Naast exclusieve content biedt Apple nog andere voordelen ten opzichte van zijn concurrenten.
Bovenal heeft Apple het enorme voordeel dat de streamingdienst automatisch wordt geïnstalleerd op honderden miljoenen apparaten. Apple’s grootste troef is dat het de beschikking heeft over hardware en een besturingssysteem. Apple denkt groot en richt zich niet alleen op IOS, een App voor Android is in de maak. Dit zal het bereik van de streamingdienst aanzienlijk vergroten.
De 250 miljoen gebruikers van iTunes, het aantal dat regelmatig muziek koopt, vormt een belangrijke bron van potentiële abonnees. Stapt slechts 10% van deze iTunes gebruikers over van kopen naar streamen dan heeft Apple al meer betalende abonnees dan de huidige marktleider Spotify. De drempel om een abonnement te nemen is erg laag voor iTunes gebruikers omdat er al een vertrouwensband en betaalrelatie met Apple bestaat.
Apple heeft de kaarten in handen om de wereld van de muziekstreaming op zijn kop te zetten. De details mogen dan nog niet allemaal helder zijn, dat Apple een grote speler gaat worden op markt van de muziekstreaming lijkt onvermijdelijk.
Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.
Doe al een paar jaar mee nooit een prijs gewonnen
ik gebruik mijn vaste telefoonaansluiting nooit
Op sluwe wijze wil het LC dat ik een heel jaar abonnementsgeld betaal. Terwijl ik het amper lees. Waardeloos!
Ze reageren vlot op emails maar werken niet mee mee.
Ik vind dit niet bij de Leeuwarder Courant passen.
Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.