Duurdere of goedkopere autoverzekeringen door Eindhovense dongel voor rijgedrag?
Het Chinese investeringsbedrijf Fang Group investeert een half miljoen euro in start-up ULU uit Eindhoven. Het Nederlandse telematicabedrijf richt zich op de ‘connected car’-markt. ULU levert een analysesyteem dat gegevens verzamelt over het rijgedrag van bestuurders van voertuigen.
ULU
ULU heeft een dongel ontwikkeld die gegevens verzamelt over het rijgedrag, locatie, snelheid en de voertuigstatus. De dongel herkent zelfs ongelukken en diefstal. De dongel van ULU is een plug-and-play apparaat dat aangesloten kan worden op de OBD-poort van een auto. Via deze ‘On Board Diagonostics’-poort van een voertuig is het mogelijk om voertuigdiagnostiek uit te lezen. Daarnaast maakt de dongel gebruik van GPS, een versnellingsmeter en verscheidene andere sensoren. Auto’s geproduceerd na 2001 hebben vrijwel allemaal een OBD-poort.
Via het ULU-dashboard wordt de verzamelde informatie geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt voor de bestuurder en andere belanghebbende partijen. Het ULU-dashboard is toegankelijk via internet en een mobiele applicatie. Je kunt de informatie dus makkelijk en snel via je mobiele telefoon of laptop bekijken.
De Fang Group krijgt voor de investering een aandelenpakket. Directeur Mina Yu treedt daarnaast toe tot de raad van toezicht van ULU. ULU gaat de investering gebruiken voor het verbeteren van het systeem en om het product versneld uit te rollen in de Benelux. Daarnaast wil ULU zich ook richten op het zoeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden.
Belanghebbenden
De verzamelde informatie is niet alleen interessant voor de autofanaat. Het is vooral ook interessant voor verzekeraars, leasemaatschappijen, autodealers en werkgevers. In feite is het een apparaat dat voertuigdiagnostiek verzamelt en daarnaast continu over je schouder meekijkt. ULU registreert precies wat je doet, wanneer je waar bent geweest en of je de verkeersregels respecteert. Hier kleven voor- en nadelen aan.
Een van de voordelen is dat de onderhoudsinformatie van het voertuig snel en eenvoudig in te zien is. Je kunt bijvoorbeeld zien wanneer je de olie moet verversen en de garage weet precies wanneer bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. Vergeten waar je geparkeerd hebt? Geen probleem, je hoeft alleen maar even de app te controleren om te zien waar hij staat. Het systeem van ULU kan ook erg handig zijn bij de aanschaf van een tweedehands auto. Het geeft de potentiële koper een veel beter en gedetailleerder beeld van de geschiedenis van een auto.
Goedkopere verzekeringen
Het wordt een ander verhaal als bijvoorbeeld verzekeraars in beeld komen. Verzekeraars die inzicht hebben in het rijgedrag in het rijgedrag van klanten gaan ongetwijfeld risicoprofielen opstellen. Risicogedrag wordt bijvoorbeeld bestraft en klanten die veilig rijden betalen een lagere premie. Geef je echter geen toegang tot je gegevens, dan zul je ongetwijfeld ook in een hoger risicoprofiel terecht komen en meer moeten betalen. Kortom, je krijgt een goedkopere verzekering in ruil voor een beperking van je vrijheid.
Privacy
De ‘connected car’ is in opkomst en telt vele zegeningen. De schaduwzijde is de inbreuk op je privacy. Een autoverzekeraar is slechts een van de partijen die je op deze wijze kan dwingen je te conformeren aan bepaalde eisen. Ook andere partijen zoals bijvoorbeeld werkgevers en levensverzekeraars kunnen inzicht krijgen in je gedrag en daar eisen aan verbinden.
De vraag is dus wat er verder allemaal gebeurt met de data. Hoe lang wordt de data bewaard, wordt de data doorverkocht, wie heeft onder welke voorwaarden toegang en waar gebruiken ze de data voor. Dit zijn allemaal privacy gevoelige vraagstukken waar in een breder perspectief goed over nagedacht zal moeten worden en waar regelgeving voor moet komen.
Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.
Doe al een paar jaar mee nooit een prijs gewonnen
ik gebruik mijn vaste telefoonaansluiting nooit
Op sluwe wijze wil het LC dat ik een heel jaar abonnementsgeld betaal. Terwijl ik het amper lees. Waardeloos!
Ze reageren vlot op emails maar werken niet mee mee.
Ik vind dit niet bij de Leeuwarder Courant passen.
Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.